کد مطلب:97310 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:133

آنجا که پیروی مطلق بت پرستی نیست











انسانهائی كه در روند تكاملی از دیگران سبقت یافته و در حركت به سوی تعالی مطلق به اوج قله ی انسانیت رسیده و استعدادهای كمال در آنها فعلیت یافته، و نهادهای انسانی در وجودشان شكوفا شده و بالاخره موقعیت رهنمونی و امامت مطلقه را احراز كرده اند، انسانهائی خدا گونه اند كه

[صفحه 66]

پیروی مطلق از آنها، نه تنها بت پرستی و شرك نیست، بلكه عین خداپرستی و توحید است، زیرا كه آنان تجسم و عینیت وحی اند، به گونه ای كه شكل زندگی و موضع گیریهای فردی و اجتماعی آنها معیار وحی و حق است، البته اینگونه شخصیت، تنها در مورد رهبران معصوم صلوات الله علیهم قابل اثبات است، چنانكه پیامبر اسلام (ص) در مورد امام علی (ع) می فرماید:

«علی مع الحق و الحق مع علی، یدور معه حیث دار».

«علی با حق است و حق با علی، به گونه ای كه حق بر محور او می گردد!».[1].

و در زیارت امام می خوانیم:

«السلام علیك یا میزان الاعمال»

«درود بر تو ای ترازوی اعمال»

آری وقتی كه انسان به موقعیت امامت مطلقه رسید و تجسم عینی وحی و قرآن ناطق شد، شخصیت او ترازوئی می شود برای شناخت میزان تكامل انسان و عمل او و موضع گیریهای وی معیار حق و باطل می شود و لذا پیامبر اسلام (ص) ضمن توصیه هائی كه در رابطه با حوادث آینده تاریخ اسلام به عمار یاسر می كند، می فرماید:

اگر همه ی مردم به سوئی رفتند و علی (ع) به سوی دیگری رفت، همه را رها كن و به آن سو كه علی (ع) می رود برو كه او از هدایت جدا

[صفحه 67]

نمی شود»[2].

بنابراین اطاعت و پیروی مطلق از اینگونه شخصیتها كه عینیت وحی و قرآن ناطق اند نه تنها شخص پرستی و شرك و مانع از تداوم انقلاب نیست بلكه چنانكه در بحثهای پیش اشاره شد تداوم رهبری اینگونه شخصیتها ضامن تداوم انقلاب است.


صفحه 66، 67.








    1. شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید جلد 2 صفحه ی 297، ابن ابی الحدید می گوید این حدیث از طریق اخبار صحیحه ثابت است.
    2. دلائل الصدق جلد 2 صفحه ی 302.